Història del Club Marketing Barcelona

L’any 1958 van arribar a Barcelona Al Sear i Bob Witney, president i secretari de la National Sales Executives (NSE) de Nova York, amb motiu de la gira Operation Enterprise, que tènia com a objectiu difondre les tendències en vendes en ciutats d’Europa i altres continents. Un any més tard, Elmer Krueger va encapçalar la segona edició d’aquesta gira, aconseguint un important èxit a Barcelona que va motivar que el llavors Secretari de la Cambra de comerç Americana, Manuel A. Cargol, doni els primers passos per fundar una associació de dirigents de vendes a Barcelona. El 10 de febrer de 1959 es va celebrar en el local de l’Institut d’Estudis Americans, en el número 1 del Passeig de Gracia, l’Assemblea Fundacional del Club de Caps de Vendes, que entre els seus primers acords va nomenar a Rafael Camps Ubach primer president de l’associació.

El jove Club, mogut per la il·lusió dels seus primers membres, va ser molt actiu en l’organització d’actes que van aconseguir generar molts assistents entusiasmats, la qual cosa va fer augmentar ràpidament el nombre de socis. L’any 1961 el Club va organitzar el Dia del Venedor en el marc de la Fira Oficial de Barcelona i va celebrar a Tolosa de Llenguadoc el seu primer acte internacional: les I Jornades Hispano-Franceses.

Després de salvar no pocs obstacles burocràtics, finalment el 17 de gener de 1962 es va signar l’acta fundacional, i el Club es va instal·lar en un petit despatx de l’edifici Tabacalera de les Rambles, cedit per la Cambra de comerç Americana. A partir de llavors va haver-hi un increment gradual de socis, fins a arribar als 200 professionals, que van trobar en el Club un espai d’intercanvi de coneixement i assessorament sobre els seus dubtes professionals. El Club va créixer, paral·lelament al nombre de socis, en capacitat d’influència i reconeixement i, en 1963 se li va confiar l’organització del Primer Congrés Nacional de Vendes, que es va celebrar a Saragossa amb l’assistència de professionals de tot el país, i el VI Congrés Europeu de Màrqueting i Distribució per encàrrec de les Associacions Europees de Màrqueting.
La denominació de l’associació va passar a ser la de Club de Dirigents de Vendes de Barcelona ​i, en 1966, va inaugurar nou domicili social en els baixos del carrer Enrique Granats número 101. Aleshores el Màrqueting, com a estratègia i tècnica de gestió empresarial, ja és un fet tan reconegut a Espanya, i en el Club que ho incorpora en la seva denominació que va passar a ser la de Club de Dirigents de Màrqueting i Vendes.

Evolució i creixement

1961 - La bandera del Club és hissada a la Fira Internacional de Mostres pel President Rafael Camps amb motiu d'haver-hi organitzat el Dia del Venedor, una jornada d'estudi i divulgació que va tenir un gran èxit i un ressò extraordinari.

L’associació va seguir la seva activitat organitzant molts actes dirigits als seus socis, com les Jornades de Distribució Comercial celebrades a Sitges o l’Exposició de Revistes d’empresa. El creixement del club va ser cada vegada més exponencial i això va obligar a contractar personal administratiu, a fi de complir amb les seves finalitats i oferir un millor servei als socis. En 1969 el Comitè de Publicacions converteix les carpetes mensuals, una col·lecció de butlletins informatius sobre màrqueting i vendes, en una autèntica revista dirigida als socis amb el nom Markerama, un projecte editorial que anys després va aconseguir autofinançar-se amb publicitat. En aquesta època també es va convocar el premi Marked, amb el qual es premiava a l’autor o a l’editorial d’articles apareguts en publicacions espanyoles; va instaurar el premi Capdavanters de Marketing, que es concedeix als millors plans de màrqueting anuals i més tard el Premi al Professional de l’any, un reconeixement a la trajectòria i les bones pràctiques dels membres del sector.

El Club va seguir sent líder en organització d’actes a nivell nacional i es va encarregar del Congrés de Màrqueting Turístic i del XIII Congrés Europeu de Màrqueting. En 1970 va arribar el moment de reflectir la nova realitat del Club, en la qual cada vegada el màrqueting va prendre més importància, i l’entitat va canviar novament la seva denominació que va passar a ser Club de Dirigents de Màrqueting de Barcelona, ​​fins que en 1980 una Assemblea Extraordinària va actualitzar els Estatuts i va instaurar la denominació actual: Club Marketing Barcelona.

En 1980 s'adopta la denominació actual de l'associació: Club Marketing Barcelona

Consolidació

El dinamisme del Club accelera i se celebren més de 80 actes l’any amb més de 5.000 participants. Es consolida l’Aula Formativa amb 20 seminaris anuals, pel qual passen els millors experts del moment i l’Escola de Venedors. Amb l’objectiu que el Club sigui un organisme orientat als socis, s’augmenta el nombre de membres de la Junta Directiva al màxim que permeten els Estatuts , i això augmenta la participació, el soci cada vegada més se sent una part del Club i això fa que el nombre d’activitats augmenti. Així mateix, l’ingrés al Club requereix un seminari curt per conscienciar i informar a fons als nous membres. Es proclamen els nous premis Diana en la Promoció, a fi de reconèixer la creativitat i la innovació en màrqueting.

En 1986 el Club estrena un nou local situat en el carrer Consell de Cent 366, un local ampli en el qual s’acull el dia a dia del club, s’aprofita per llogar sales per a cursos, reunions i també la celebració d’actes i festes, a l’auditori o en la terrassa. El ritme de treball de l’entitat ve marcat pel servei al soci i els treballs dels Comitès, grups de membres del Club que dediquen part del seu temps i esforç a tractar temes estratègics per al sector empresarial, prenent el màrqueting com a eix principal. En aquest moment el Club compta amb 10 treballadors i més de 1500 socis.

En 2004 el club organitza la segona edició “BIMM 2004” al Palau de Congressos de Barcelona amb més de 200 ponències, 60 sessions temàtiques i més de 1200 assistents.

Presidents del club