ELS FABRICANTS DE COTXES A EUROPA S’HAN VIST GREUMENT AFECTATS PER LA PANDÈMIA DE COVID-19.
La crisi pel COVID-19 ha interromput les cadenes de subministrament internacionals, provocant que els líders de la indústria automobilística posin en pausa la producció, i es plantegin la inquietud que les vendes caiguin dramàticament a tot el continent.
Més enllà de la indústria en general, el coronavirus podria tenir implicacions específiques en els cotxes elèctrics. A l’inici de l’any, les normes de la UE van introduir sancions per als fabricants que excedissin les emissions mitjana de CO2 de 95g per quilòmetre.
L’aparició de marques líders com Tesla, Volkswagen i Fiat llistes per ingressar al mercat, va fer que els analistes de la indústria prediguessin que 2020 seria l’any del cotxe elèctric, però la incertesa persistent i els preus del petroli caient en picat, han fet que aquestes prediccions es tornin més conservadores.
No obstant això, les regulacions d’emissions encara estan vigents i els fabricants tenen incentius legals per enfocar-se en cotxes elèctrics, el que significa que un cop passi aquesta situació de crisi, el context específic de cada mercat seguirà influït significativament per l’acceptació de consumidor.
En països com Alemanya, la indústria de l’automòbil ha tingut un paper important en l’economia nacional i la transició per allunyar-se dels combustibles fòssils s’ha trobat amb una mica de resistència. En països com Noruega, la gasolina i els vehicles dièsel, a diferència dels cotxes elèctrics, estan fortament gravats – creant incentius per al consumidor que no existeixen en altres llocs d’Europa.
Siguin els que siguin els efectes de la pandèmia en la indústria de l’automòbil elèctric, els fabricants d’automòbils necessitaran fer focus en els desafiaments i oportunitats que s’han vist ajornats per aquesta.
Abans de la pandèmia de COVID-19 de 2020, YouGov va analitzar dades en nou països europeus:
Els resultats mostren que els propietaris de cotxes elèctrics, tant actuals com futurs, estan significativament motivats per un desig d’ajudar el medi ambient. Però aquest estudi també vol posar en relleu les consideracions pràctiques que poden donar suport o soscavar la propietat del cotxe elèctric a nivell europeu i nacional.
PROPIETAT DEL COTXE ELÈCTRIC A TRAVÉS D’EUROPA
Les dades de YouGov indiquen que els propietaris de cotxes elèctrics representen una petita minoria del mercat europeu. De mitjana, només el 3% dels enquestats posseeix al menys un vehicle en aquesta categoria. En comparació, més de la meitat (53%) té un o més de gasolina i un terç (33%) tenen un o més de dièsel.
Però aquesta no és necessàriament la visió completa. Hi ha diferents idiosincràsies nacionals que poden ajudar o obstaculitzar als fabricants d’automòbils que busquin entrar en un mercat particular.
Per exemple, el 15% dels noruecs posseeixen un cotxe elèctric. Els mercats més saludables de el país pot ser un exemple de com els incentius regulatoris i fiscals per als consumidors poden traduir-se en adopció.
La propietat elèctrica d’Itàlia és baixa, amb una major proporció de la població (86%) que posseeix gasolina o dièsel en comparació a qualsevol altra nació enquestada. L’acceptació de cotxes de gas de petroli líquid (GLP) de baixa emissió, que són promoguts amb freqüència com una alternativa ecològica a la gasolina i el dièsel – és major (15%).
COMBUSTIBLES ALTERNATIUS A ITÀLIA, SUÈCIA I NORUEGA
Els híbrids estan ocupant un territori comercial similar als cotxes elèctrics a tot Europa, i els estan superant en termes de recomanació de consumidor i de consideració de compra.
RECOMANACIONS DE VEHICLES EUROPEUS
A cada país europeu enquestat els cotxes híbrids han estat més recomanats que els cotxes elèctrics. El que s’explica parcialment per la seva percepció de fiabilitat.
Els europeus creuen que els híbrids són de fiar en comparació amb els cotxes elèctrics (El 30% està d’acord que els híbrids són més fiables davant el 11% que està en desacord). Tres de cada deu (28%) diuen que no són ni més ni menys fiables i una proporció similar diu que simplement no ho saben (31%).
Però un altre factor que podria funcionar a favor dels híbrids és la seva versatilitat inherent. En nacions amb xarxes de càrrega relativament subdesenvolupades, el cotxe elèctric podria ser una opció menys atractiva que un vehicle que pot canviar convenientment entre elèctric i un altre tipus de combustible.
A Espanya, per exemple, les persones són més propenses a recomanar híbrids. La investigació mostra que set de cada deu consumidors espanyols (71%) considera la disponibilitat limitada de punts de càrrega com una barrera per comprar.
Les dades d’ACEA suggereixen que, en 2019, Espanya tenia menys de 5,500 punts de càrrega per a una població de més de 46 milions. Per contra, Noruega (que és significativament més petita que Espanya) s’estima que té més de 12,000 estacions de càrrega per a una població de menys de 5,5 milions.
A Noruega, els híbrids encara guanyen en termes generals de recomanacions i els cotxes elèctrics són més recomanats del que són en qualsevol altre costat.
RECOMANACIÓ per país: